بازدید 9636
با تحولات منطقه و جهان

پرواز ۳۶ هواپیمای نظامی چینی به سوی تایوان/  توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ/ تصویب نخستین قطعنامه درباره هوش مصنوعی در سازمان ملل/ اعلام نگرانی فرمانده سنتکام از همکاری ایران، چین و روسیه

پرواز ۳۶ هواپیمای نظامی چینی به سوی تایوان،  توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ، تصویب نخستین قطعنامه درباره هوش مصنوعی در سازمان ملل، اعلام نگرانی فرمانده سنتکام از همکاری ایران، چین و روسیه و پیام آمریکا به حماس و تهدید به اخراج از قطر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.
کد خبر: ۱۲۲۸۲۱۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۰ 22 March 2024

پرواز ۳۶ هواپیمای نظامی چینی به سوی تایوان/  توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ/ تصویب اولین قطعنامه درباره هوش مصنوعی در سازمان ملل/ اعلام نگرانی فرمانده سنتکام از همکاری ایران، چین و روسیه

بین الملل تابناک: پرواز ۳۶ هواپیمای نظامی چینی به سوی تایوان،  توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ، تصویب نخستین قطعنامه درباره هوش مصنوعی در سازمان ملل، اعلام نگرانی فرمانده سنتکام از همکاری ایران، چین و روسیه و پیام آمریکا به حماس و تهدید به اخراج از قطر، از مهم‌ترین خبر‌ها و رویداد‌های منطقه‌ای و بین الملل در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند.

پرواز ۳۶ هواپیمای نظامی چینی به سوی تایوان

روز جمعه وزارت دفاع ملی تایوان گزارش داد، در یک شبانه‌روز گذشته، ۳۶ هواپیمای نظامی چینی را پیرامون این جزیره شناسایی کرده است؛ این بالاترین آمار از هواپیماهای نظامی است که در آغاز سال جاری میلادی تاکنون پیرامون تایوان شناسایی شده‌اند.

وزارت دفاع تایوان در گزارش جمعه خود گفت که در ۲۴ ساعت گذشته ۶ کشتی نیروی دریای چین را هم در اطراف تایوان شناسایی کرده است.

این وزارتخانه پنجشنبه نیز اعلام کرده بود که ۲۰ جنگنده، پهپاد و هواپیمای ترابری چین را در اطراف تایوان شناسایی کرده است. تایپه روز چهارشنبه نیز از شناسایی ۳۲ هواپیمای چینی خبر داده بود.

به دنبال آن، جان آکوایلینو رئیس فرماندهی اقیانوس هند-آرام (ایندوپاسیفیک) ارتش آمریکا گفت که چین تا سال ۲۰۲۷ به تایوان حمله می‌‎کند.

این مقام نظامی آمریکا در دیدار با کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان این کشور تصریح کرد: چین در حال ساخت زرادخانه نظامی و هسته‌ای خود در مقیاسی است که از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون دیده نشده است.

وی افزود: به رغم چالش‌های اقتصادی پکن، بودجه رسمی دفاعی چین در سال‌های اخیر ۱۶ درصد افزایش یافته و به بیش از ۲۲۳ میلیارد دلار رسیده است.

سخنگوی وزات خارجه چین در واکنش به اظهارات فرمانده ستاد فرماندهی «هند-آرام» آمریکا اظهار کرد: سیاست و خط قرمز ما کاملا روشن است و هرگز به جدایی تایوان از چین رضایت نخواهیم داد.

لی جیانگ، سخنگوی این وزارتخانه با بیان این مطلب افزود: منطقه «آسیا و اقیانوسیه» بستر توسعه صلح‌آمیز است اما آمریکا در این منطقه موجب ایجاد درگیری و تفرقه می‌شود.

وی افزود: پکن به واشنگتن جدی یادآوری می کند که تایوان، تایوانِ چین است. مساله تایپه یک امر داخلی چین محسوب می‌شود و حل این مساله به عهده مردم ماست و هیچ نیروی خارجی حق دخالت در آن را ندارد.

 توافق روسیه و چین با یمنی‌ها درباره تحولات دریای سرخ

نشریه بلومبرگ روز پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» مدعی شد که در گفت‌وگوی‌های اخیر بین مقام‌های ۳ کشور، یمنی‌ها در ازای «حمایت سیاسی چین و روسیه از آنها در نهادهای بین‌المللی از جمله شورای امنیت» قول دادند که عبور امن کشتی‌های روسی و چینی از دریای سرخ و خلیج عدن را تضمین کنند.

به گفته «منابع آگاه» بلومبرگ، این توافق در گفت‌وگوی اخیر بین دیپلمات‌های روس و چینی با محمد عبدالسلام، از مقام‌های ارشد یمن صورت گرفته است؛ تاکنون سه کشور هیچ واکنش رسمی به این خبر بلومبرگ نداشته‌اند.

تصویب اولین قطعنامه درباره هوش مصنوعی در سازمان ملل

مجمع عمومی سازمان ملل نخستین قطعنامه در مورد هوش مصنوعی را روز پنجشنبه به وقت محلی، دوم فروردین ۱۴۰۳ برابر با ۲۱ مارس ۲۰۲۴  با اجماع به تصویب رساند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه‌ مورد حمایت آمریکا در مورد هوش مصنوعی را تصویب کرد که به گفته واشنگتن، گام بزرگی در جهت ایجاد یک مسیر جهانی برای تنظیم این فناوری به‌سرعت در حال توسعه است.

این قطعنامه که پس از بیش از سه ماه مذاکرات میان ده‌ها کشور تصویب شد، از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد، از وجود «سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن، مطمئن و قابل اعتماد» که مسئولانه توسعه یافته و به حقوق بشر و قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارند، اطمینان حاصل کنند.

این قطعنامه از کشورهای عضو سازمان ملل می‌خواهد که سیستم‌های هوش مصنوعی ایمن، مطمئن و قابل اعتماد را برای رسیدگی به بزرگترین چالش‌های زمانه ما ترویج کنند و سیستم های هوش مصنوعی باید انسان محور، قابل اعتماد و مسئولیت پذیر باشند.

 این قطعنامه می خواهد که در بحث هوش مصنوعی کامل به حقوق بشر و قوانین بین المللی احترام گذاشته شود و آنها را ترویج و محافظت کند.

 این قطعنامه همچنین تعهداتی را برای از بین بردن شکاف‌های هوش مصنوعی و دیجیتال از طریق افزایش ظرفیت‌سازی و گسترش اتصال و سواد دیجیتال در کشورهای در حال توسعه تعیین می‌کند تا کشورها از طریق اقدام جمعی بتوانند از هوش مصنوعی برای تسریع توسعه این تکنولوژی استفاده کنند.

در حالی که این قطعنامه غیرالزام آور است و مکانیزم اجرایی را شامل نمی شود، مقامات آمریکایی در جلسه ای در روز چهارشنبه بر اهمیت تصویب آن به اتفاق آرا به عنوان گامی مهم در ایجاد محدودیت قانونی هوش مصنوعی جهانی تاکید کردند؛ این اولین قطعنامه مستقل در مورد هوش مصنوعی در سازمان ملل است؛ به این معنا که همه ۱۹۳ کشور عضو با آن موافقت خواهند کرد و این کار آسانی نیست.

وی افزود که تا بعد از ظهر روز چهارشنبه، ۹۷ کشور از قطعنامه حمایت کردند و این تعداد به معنای واقعی کلمه ساعت به ساعت در حال افزایش بود.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از تصویب این قطعنامه گفت: مجمع عمومی سازمان ملل متحد به اتفاق آرا اولین قطعنامه تنظیم قانونی هوش مصنوعی را تصویب کرد؛ این یک گام تاریخی در جهت تقویت سیستم های هوش مصنوعی ایمن و قابل اعتماد است.

بحث‌ها در مورد بهترین نحوه تنظیم هوش مصنوعی بیش از یک سال است در مجامع دوجانبه و چندجانبه، از اجلاس سران گروه ۷ در ژاپن تا اجلاس ایمنی هوش مصنوعی که نوامبر گذشته به میزبانی انگلستان برگزار شد، جریان داشته است.

چندین کشور بزرگ‌ جهانی نیز پیش از این، مسیرهای خود را برای تنظیم هوش مصنوعی تعیین کرده‌اند.

اتحادیه اروپا در اوایل ماه جاری قانون هوش مصنوعی اروپا را پس از تقریباً دو سال بحث و بررسی به تصویب رساند، در حالی که مقامات در چین مقررات نظارتی را برای این تکنولوژی وضع کرده‌اند.

اعلام نگرانی فرمانده سنتکام از همکاری ایران، چین و روسیه

ژنرال مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نسبت به همکاری‌های فزاینده ایران، چین و روسیه ابراز نگرانی کرد و مدعی شد که شراکت این کشورها «پیامدهای جهانی» دارد.

کوریلا پنجشنبه در جلسه استماعی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: ایران، روسیه و چین در حال تقویت روابط خود هستند.

وی با این ادعا که این مساله «چشم‌انداز پرهرچ و مرجی به نفع آنها» ایجاد می‌کند، افزود: این شراکت پیامدهای جهانی خواهد داشت.

فرمانده سنتکام گفت: چیزی که می‌بینیم اتکای ایران به چین و اتکای روسیه به ایران است. ایران ۹۰ درصد از نفت خود که توسط آمریکا تحریم شده است، به چین می‌فروشد.

وی بار دیگر با تکرار ادعاهای غیرمستند خود، ایران را به تامین پهپاد برای روسیه متهم کرد و افزود: آنها کارخانه‌ای برای روسیه ساخته‌اند تا خودشان (روس‌ها) آنها را بسازند.

کوریلا در ادعای دیگری گفت: آنچه روسیه می‌تواند به ایران بدهد «نگران‌کننده است» اما وی در این باره توضیحی ندارد.

وی دو هفته پیش در جلسه استماعی در کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا تاکید کرد که ایران و آمریکا، هیچ یک خواهان جنگ مستقیم با یکدیگر نیستند.

بر اساس گزارشی که تارنمای وزارت دفاع آمریکا از جلسه استماع کمیته نیروهای مسلح سنا منتشر کرد، فرمانده سنتکام در این نشست همچنین گفت که شبکه گسترده نیروهای وابسته به ایران به تسلیحات پیشرفته و پیچیده مسلح بوده و برخی از حوزه‌های حیاتی دنیا را تهدید می‌کند که تبعاتی برای جهان و آمریکا خواهد داشت.

پیام آمریکا به حماس و تهدید به اخراج از قطر

یک رسانه آمریکایی به نقل از مقامات دولت بایدن اعلام کرد، آمریکا در پیامی به حماس از طریق قطر، این گروه را به اخراج از دوحه در صورت عدم پایبندی به توافق آزادی اسرای اسرائیلی و آتش بس موقت در غزه، تهدید کرده است.

 شبکه خبری سی ان ان آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد: «آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در اوایل ماه جاری، پیامی جدی به قطر ارائه کرد، مبنی بر اینکه حماس باید به یک توافق آزادی گروگان‌گیری و آتش‌بس که جنگ در غزه را متوقف می‌کند پایبند باشد، در غیر این صورت با خطر اخراج از دوحه، پایتخت قطر که اعضای این گروه تروریستی در آن مستقر است، مواجه خواهد شد.»

به گفته سی ان ان، فشار ایالات متحده آمریکا، زمانی بود که مذاکرات بین حماس و اسرائیل متوقف شده بود؛ قبل از اینکه حماس با مجموعه جدیدی از خواسته ها که این هفته در دوحه مورد بحث قرار گرفت به میز مذاکره بازگردد.

مذاکرات غیرمستقیم میان اسرائیل و حماس که با میانجیگری قطر و مصر برگزار شد، اولین مذاکراتی بود که طی هفته‌ها در آن سطح در دوحه برگزار شد و قرار است روز جمعه از سر گرفته شود.

به گفته منابع آگاه، این پیام توسط بلینکن به شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در نشستی در واشنگتن در پنجم ماه مارس جاری ارائه شد.

مقامات آمریکایی گفتند، قطر که شریک حیاتی ایالات متحده آمریکا در تلاش برای دستیابی به توافق آتش بس بوده است، این پیام را درک و دریافت کرده است.

به گفته سی ان ان، مقامات قطری در مورد این دیدار اظهار نظری نکردند اما گفتند که آنها فشار زیادی بر حماس وارد می کنند. مشخص نیست که آیا قطر این هشدار را به رهبران حماس داده است یا خیر؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱۹
مغز براندازان بعد از توافق روسیه و چین با یمن
روس ها و چینی ها همواره خاین به منافع ایران و مسلمانان بودن. برید تاریخ دویست ساله ایران رو بخونید.

مغز براندازان اگه همین الان روسیه و چین توافق با یمن رو لغو کنن.
روس ها و چینی ها همواره خاین به منافع ایران و مسلمانان بودن. برید تاریخ دویست ساله ایران رو بخونید.

تشخیص
قبل از سفرهای نوروزی، آب و روغن موتور مغز را چک کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
متخصص کی بودی توو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
متخصص؟؟!؟ به نظر میاد در جعل هم،متخصص
هستی،البته گویا جعل تازه گی ها،جرم نیست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
شهروندان فقط برای استوری و توییت بازداشت می شوند و برخی برای جعل و ....هیچ اورگان امنیتی و قضایی حتی واکنش هم
نشان می نمی دهد .

همه در برابر قانون برابرند برخی برابر ترند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
خبر پرواز جنگنده ها به طرف تایوان رو الان ده ساعته گذاشتید یعنی هنوز هم این کفار چینی به تایوان نرسیدن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
چرا سوا من از متخصص مغز در مورد سناریو نویس جعل امضا رو انتشار ندادید توهین نبود
«...قول دادند که عبور امن کشتی‌های روسی و چینی از دریای سرخ و خلیج عدن را تضمین کنند.»

عجب! حوثی ها که مدعی بودند فقط به کشتی های مرتبط با اسرائیل، و بعداً آمریکا و انگلستان، حمله می کنند. چه نیازی به قول دادن و تضمین کردن در مورد کشتی های کشورهایی هست که درگیر جنگ نیستند؟
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
آخه کشورهای روسیه و چین هم با اسراییل تجارت دارن و کشتیهاشون میرن اسراییل. الان اونها راحت میرن و بارهاشون را خالی میکنن از الان اسراییلیها که خیلیاشون روس تبار هستند راحت با کشتیهای روس و چین بار میبرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
چی شد شماکه میگفتید لنگ پوش و خنجر به دست و مسخره میکردید الان در مورد اینکه یمن به هیچ گشتی چه امریکایی چه چینی چه روسی رحم نمیکنه کامنت منفی میدید؟
هر زمان پایگاه های تروریست های امریکایی از کشورهای حوزه خلیج فارس برچیده گروه حماس هم از قطر خارج خواهد شد. اگر بمباران های تروریست های صهیونیستی علیه کلیت زیرساخت های غیرنظامی و مسکونی نبود این گروه نیازی به حضور در کشورهای ثالث نداشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
کلا معلوم نیست فاز قطر چیه

گمونم قطر با برداشت از میادین مشترک گازی با ایران بنفع خودشون برداشت می کنند و خوشبحالشون میشه
مغز بر عنداز: اوکراین یک کشور مستقل است که ...
باز هم مغز برعنداز: درسته که تایوان طبق اسناد سازمان ملل و شورای امنیت بخشی از چین محسوب میشه و از نظر حقوق بین الملل یکی از استان های چینه ولی آمریکا باید با حمایت نظامی از اون اطمینان حاصل کنه صلح و امنیت در اون منطقه اجرا میشه! چون آمریکا احترام زیادی برای قوانین بین المللی و حاکمیت قانون قائله!
بنده بعید میدونم چين و روسیه موافق حوثی ها باشن.
برخی جاها ممکنه ازش به عنوانه مهره برای مقابله با غرب استفاده کنن.
ولی همین روسیه یه بار علیه حوثی ها رای داد.
چين و روسیه چون با عربستان روابط محکمی دارن برای همین بعضی جاها به ضررشونه به نفع حوثی ها باشن
آیا هوش مصنوعی میتواند جعل امضاء کند ؟
کسی میدونه چرا جنبش فواحش از اسرائیل دفاع میکنه حتی یک نفرشون نسل کشتی کثیف اسرائیل رو محکوم نکرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
این صفت که گفتی به کسی برمی گردد که کلمه اش راهکار می‌برد.
تابناک هم که توهین برخی افراد را سانسور نمی کند یا جرات نمی کند سانسور کند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
چون مسحور رسانه صهیونیستی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
چون طرفدار اربابشون اسرائیل هستن،
از چندین سال پیش هواپیماهایه چین در حال حرکت به سوی تایوان هستند!!
فکر کنم هیچ وقت نرسن!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست